Sunday, December 26, 2010

2010 – Antara tawa dan tangisan



KURANG seminggu sebelum tirai 2010 dilabuhkan, kisah anak seni tempatan tercoret dengan pelbagai kisah. Cerita suka dan duka silih berganti mewarnai kanvas perjalanan industri seni negara.

Masih sama dengan cerita tahun terdahulu, cuma yang berbeza hanyalah insan seni dan bilangan peristiwa yang tidak pernah berkesudahan dilakar oleh anak seni tempatan.

Ramai yang menjadikan tahun 2010 sebagai penamat zaman bujang apatah lagi memilih tarikh 20 Oktober 2010 sebagai tarikh keramat untuk meraikan pernikahan termasuklah Angkasawan Negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor.

Di sebalik kegembiraan yang dijelmakan itu, banyak juga rumah tangga yang sedang berantakan dan menemui kehancuran setelah tiada lagi persefahaman yang dicapai antara pasangan.

Industri hiburan cukup dikejutkan dengan perceraian pelakon Maya Karin bersama suaminya, selain pengacara Raja Azura setelah bernikah lebih sepuluh tahun. Biarpun pada awalnya mereka menafikan sekeras-kerasnya cerita tersebut, tapi sebagai manusia biasa tidak ada apa yang mampu disorokkan.

2010 juga menyaksikan beberapa anak seni tempatan meninggal dunia menghadap Yang Maha Esa. Keberangkatan yang diiringi linangan air mata itu pastinya dirasai oleh peminat seni tempatan.

Ini termasuklah pelakon M. Rajoli yang akhirnya pergi tak kembali setelah sekian lama menderita dalam sakit yang panjang. Begitu juga dengan Shamrin, vokalis kumpulan Fotograf secara tiba-tiba, cukup membuatkan kita berasa hilang

Kepada pembaca, Pancaindera titipkan cerita sepanjang tahun 2010. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk dijadikan sempadan. Semoga sinar 2011 memberikan cahaya kegemilangan buat semua.

BERTEMU JODOH

1 Januari - Serena Redzuawan akhirnya selamat diijabkabulkan dengan pasangannya Gavin Edward o’Luanaigh yang di Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Serena juga menerima wang hantaran berjumlah RM30,000 beserta 11 dulang hantaran.

8 Januari - Nor Aliah Lee yang juga merupakan bekas isteri Aziz M. Osman menamatkan zaman janda bersama Mohamed Zekri Ibrahim di Damansara, Selangor yang juga merupakan duda kepada anak dua.

23 Januari - Masing-masing masih terlalu baru dalam industri seni tempatan. Tapi itu semua tidak menghalang Along Raja Lawak untuk menyunting Zila AF4 sebagai suri dalam hidupnya.

6 Februari - Setelah sekian lama menyulam cinta, Diddy atau nama sebenarnya Shamsul Hirdi Muhid sah bergelar suami kepada Allen Nor Azah Musa di Pasir Gudang, Johor.

14 Mac - Memilih untuk melangsungkan perkahwinan di Tanah Suci Mekah, dramatis terkenal Umie Aida akhirnya bergelar isteri kepada Datuk Paduka Khairuddin Abu Hassan.

20 Mac - Setelah lama membujang, akhirnya pelakon Zizan Nin selamat diijabkabulkan dengan wartawan penyiaran NTV7, Fazilah Hani Harun di Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

6 Jun - Kehebatan Aziz M. Osman bukan terletak kepada kehebatan mengarah, tetapi turut sama hebat dalam mencari calon isteri. Dia memperisterikan Puteri Sarbainun Lok-

man yang baru berusia

21 ketika itu.

12 Jun - Bekas deejay Hot FM, Anne selamat dinikahkan dengan Nik Mahathir Nik Zainuddin di Bandar Sri Damansara. Anne kini menetap di Doha, Qatar kerana mengikut suaminya yang bertugas di sana.

12 Jun - Biarpun percintaan mereka dihalang oleh pihak pengantin perempuan, Harith Iskander sah menjadi suami kepada Jazamine Lim dalam suasana yang sederhana.

10 Julai - Pelakon Annahita Bakavoli memilih pegawai kepada seorang menteri kabinet, Datuk Saiful Baha Mohd Arshad sebagai suami. Majlis resepsi yang diadakan secara mereiah turut menyaksikan pelakon ini menerima wang hantaran berjumlah RM21,212.21.

9 Ogos - Ramai yang terkejut apabila mendapat tahu bekas isteri kepada Akhil Hayy ini menamatkan zaman janda dengan lelaki yang berbelas tahun lebih muda. Maizawati selamat dinikahkan dengan Mohd Yassin Rahim dan kini hamil anak ketujuh (sulung bersama suami baru).

4 September - Memilih bulan Ramadan untuk bernikah, Aida Aris memilih Husfarid Shaikh Ali sebagai suami setelah sekian lama menjanda. Pasangan ini dinikahkan oleh abang Aida, Amiruddin Mat Aris.

1 Oktober - Jimmy Shanley akhirnya bernikah dengan Nursuhaila yang juga merupakan anak kepada pengusaha kosmetik Natasya. Kini ramai yang membuat spekulasi mengenai rumah tangga mereka yang dikatakan sedang berantakan dan tidak lagi sebumbung.

1 Oktober - Tanpa banyak publisiti penyanyi Dia Fadilla akhirnya bergelar suri kepada Redza Abdullah Sanusi.

8 Oktober - Artis Bienda dan Kamarul Zaharin menjadi pasangan ‘panas’ apabila enggan mendedahkan tarikh mereka bernikah walaupun majlis resepsi berlangsung secara terbuka dan meriah. Kes ini membuatkan hubungan Bienda agak dingin dengan pihak media. Tentulah sesuatu yang pelik kerana selama ini tidak pernah ada artis yang merahsiakan tarikh pernikahan, kecualilah bernikah secara rahsia.

10 Oktober - Menyorokkan majlis pertunangan , pelakon Aqasha selamat bergelar suami kepada Noor Baizura Mohd Sabri.

27 Oktober - Bernikah secara ‘misteri’, Saerah yang juga merupakan adik kepada Siti Nurhaliza sudah bergelar isteri kepada Saiful Anuar. Majlis diadakan secara tertutup dan dihadiri keluarga terdekat sahaja.

19 November - Penyanyi lagu Kalis Rindu, Elyana atau nama sebenarnya Erneelya Elyana Emrizal mengakhiri zaman gadisnya apabila selamat diijabkabulkan dengan Khairul Anuar Hussin.

12 November - Satu lagi pasangan ‘panas’ berkahwin. Akhirnya Raja Farah selamat diijabkabulkan dengan Megat Bashirun Qhuyum Zakaria.Kasihan Farah yang terpaksa menelah fitnah beberapa hari sebelum pernikahannya dan sekarang sudah terbukti yang pelakon itu tidak mengandung sebelum bernikah bagai yang diperkatakan.

16 Disember - Marion Rose Caunter, 30, selamat diijab kabul dengan SM Nasaruddin Tan Sri SM Nasimuddin, 27. Majlis berlangsung di teratak milik keluarga mempelai lelaki di ibu negara.

Pernikahan Marion atau nama Islamnya, Marion Rose Caunter Abdullah dengan penerus legasi NAZA, usahawan permotoran itu dijalankan dalam sebuah majlis tertutup, hanya dihadiri keluarga serta sahabat rapat.

PERGI TAK KEMBALI

21 Mac - Penyanyi yang dicungkil bakatnya melalui program Mentor musim pertama Yanie meninggal dunia akibat ketumbuhan paru-paru. Dia meninggalkan suami dan seorang anak.

2 April - Setelah bertarung dengan kesakitan, akhirnya pelawak Din Beramboi menghembuskan nafas terakhir di Hospital Selayang, Selangor akibat demam denggi berdarah.

17 April - Dunia seni tempatan cukup dikejutkan dengan kematian Achik Spin akibat kemalangan jalan raya. Arwah yang baru pulang daripada RTM ketika itu meninggalkan isteri dan dua cahaya mata.

5 September - Akibat komplikasi jantung dan paru-paru, pelawak Yusuf Chong menghembuskan nafas terakhir di Hospital Selayang, Selangor.

17 September - Derita akibat kanser kelenjar otak, M Rajoli akhirnya meninggal dunia setelah bertarung dengan penyakit itu sejak tiga tahun lalu. Pemergiannya cukup dirasai oleh kebanyakan peminat setianya.

17 Oktober - Akibat sakit jantung, pelakon hebat Yalal Chin yang terlantar di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia menghembuskan nafas terakhir pada pukul 12.15 pagi.

11 November - Kemunculan untuk kembali aktif dalam dunia seni tempatan merupakan kenangan akhir vokalis kumpulan Fotograf ini. Shamrin meninggal dunia setelah rebah ketika bermain bola sepak di Kampung Baru, Kuala Lumpur.

KONTROVERSI

MAHKAMAH

24 Febuari - Bekas penyanyi Exist, Mamat disahkan bercerai dengan isterinya Marshila Mustapa.

25 Mac - Benjy atau Khaeryll Benjamin Ibrahim didakwa di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur atas tuduhan memiliki dadah.

6 Mei - Rita Rudaini Mokhtar dan suaminya, Mohd. Aidil Zafuan didenda RM500 atau penjara 15 hari oleh Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur selepas mengaku bersalah bernikah di luar kariah tanpa kebenaran mahkamah.

17 Mei - Tuntutan cerai fasakh oleh penyanyi Erema terhadap suaminya, Seri Bayu yang juga seorang penulis lirik, digugurkan setelah dua kali artis wanita itu gagal hadir ke Mahkamah Rendah Syariah Petaling Jaya.

17 Mei - Mael XPDC didenda RM500 selepas mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Tangkak, Johor atas tuduhan memukul anak perempuannya yang berusia 16 tahun.

19 Mei - Mahkamah Rendah Syariah menjatuhkan hukuman penjara sebulan terhadap Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin yang mengaku bersalah berpoligami tanpa kebenaran mahkamah sementara isterinya, pelakon Zizie Izzette didenda RM1,000.

20 Mei - Ramlah Ram bagaikan menutup segala spekulasi apabila sah bercerai dengan Kamal Roslin setelah 10 tahun melayari rumah tangga.

8 Jun - Radhi OAG dan pasangannya, Shazlin Shariff disahkan sebagai suami isteri oleh mahkamah, akhirnya pasangan itu bercerai talak satu secara baik di Mahkamah Rendah Syariah Petaling Jaya.

25 Jun - Anne Ngasri yang sedang mengandung anak ketiga, sah bercerai talak tiga dengan suaminya, Abdul Wafi Hassan di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur.

16 Julai - Pelakon, Maya Karin dan suaminya, Steven David Shorthose sah bercerai talak satu di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur.

26 Ogos - Joe Radzwill melafazkan talak satu terhadap isterinya yang juga pelakon, Aida Khalida di Mahkamah Rendah Syariah Petaling Jaya.

1 September - Roslin Hashim dan isterinya, Nurhayati Othman telah bercerai talak satu pada 7 Ogos lalu di bilik 533, Hotel Corus, Jalan Ampang Kuala Lumpur. Nama Raja Azmi turut terheret sama dalam konflik rumah tangga pasangan ini.

22 September - Badrul Muhayat melafazkan cerai talak satu terhadap isterinya, Julia Daud di Mahkamah Rendah Syariah Hulu Langat, Kajang.

28 September - Biarpun banyak kali menafikan masalah rumah tangga mereka berantakan, akhirnya Raja Azura sah bercerai dengan Adzmin Tan Sri Osman secara tertutup.

27 Oktober - Aleeza Kassim disahkan bercerai dengan suaminya, Datuk Mohd. Fauzi Che Rus di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur.

28 Oktober - AC Mizal terselamat daripada hukuman penjara setelah dia serta-merta memasukkan RM9,800 ke dalam akaun bank bekas isterinya, Shafnie Zainuddin untuk bayaran nafkah anak.

1 November - Ameng Spring dihukum penjara dua bulan dan denda RM4,000 oleh Mahkamah Majistret Kuala Lumpur setelah didapati bersalah memasukkan dadah ke dalam badan pada April lalu. Penyanyi itu sedang membuat rayuan terhadap hukuman.

2 November - Lans Koperal Mohamed Ya‘cob Demyati kekal menjalani hukuman gantung atas kesalahan membunuh penyanyi kumpulan Spoon, Sabi‘ul Malik Shafiee atau Along , hampir 11 tahun lalu setelah rayuan akhirnya ditolak oleh Mahkamah Persekutuan.

No comments:

Post a Comment